zondag
Joris ('Hobbel', gepubliceerd in Straatnieuws, Mei 2007)
Hij vertelde dat hij deze week al een paar keer door de straat was gefietst en dat hij ons huisnummer niet meer wist. Hij kon niets bekends meer ontdekken nadat hij een jaar of drie geleden voor het laatst was geweest. Ik gaf onze gerenoveerde en geplastificeerde voorgevel de schuld en vroeg hem binnen voor een kopje koffie. Hij zette zijn splinternieuw ogende, maar tweedehands Koga-Miyata racefiets tegen de muur in onze woonkamer en deed een poging om mijn tweeling te herkennen. Dat lukte niet omdat hij de laatste keer twee babyhoofdjes zag. Anna en Kitty herkenden hém natuurlijk ook niet en toch had hij onmiddellijk contact met ze. Dát lukt niemand. Maar Joris is zo heerlijk open, eerlijk, naïef en direct; kinderen voelen meteen dat het wel goed zit. Ondanks zijn bijna twee meter gaat er geen enkele dreiging van hem uit.
Aan de koffie vroeg ik hem hoe het nu écht met hem ging en toen kwamen als vanouds de wat onsamenhangende, licht deprimerende verhalen.
Dat hij voor vijftig procent was afgekeurd en met zijn WAO-uitkering van vijfhonderd Euro goed rond kon komen, want hij deed nog wel eens een klusje voor iemand.
Dat hij niet vertelde dat hij nog steeds geen vaste relatie had. Voor een verondersteld latent homoseksuele oudere jongere die hiermee al jaren worstelt, moet dit een enorm probleem zijn. Stiekem liet hij een sluiertipje los toen hij over zijn jeugd begon, waarin zijn vader hem nooit echt accepteerde en zijn neurotische moeder hem ook al geen liefde kon geven.
En werken? Nee, dat deed hij maar niet meer, want bij welke van zijn honderd voorgaande baantjes had hij het eigenlijk naar zijn zin gehad? Joris stelde een retorische vraag, die ik beantwoorde met: 'op dat kinderdagverblijf'. Maar ook met kinderen had hij het na een paar weken wel gezien.
Van de antidepressiva was hij nog steeds niet afgekickt, hoewel hij gedacht had zonder begeleiding met die chemische vrolijkheid te kunnen stoppen. Ik zei het al; hij is een beetje naïef.
Joris kan dit soort verhalen vertellen met een stem en een gezicht alsof hij het over zijn grootste successen heeft. Dat is waarschijnlijk ook zijn tragiek: hij schept op over zijn minderwaardigheidscomplex. Je gunt zo'n jongen beter.
Als hij het zichzelf maar eens gunde.
zaterdag
Tennisles
Eigenlijk vond ik het wel prima, op vrijdagavond kon ik lekker aan mijn rating gaan werken. De gemiddelde vrijdagavondtegenstander kan ik verkeerdhandig en met aan elkaar geknoopte schoenen aan.
Jonge gasten wel, dacht ik nog, toen onze tegenstanders arriveerden, zeker gezien de bijna-rollatorafhankelijkheid van een 'normale' vrijdagavondspeler. Je begrijpt het al: ik/we werd(en) geklopt, geveegd en vernederd. Kunonnuh, wat waren die lui goed. Eén van onze tegenstanders had in zijn vorige singlepartij twee punten(!) tegen gekregen. Let wel, door twee dubbele fouten!
sprakeloos (cartoon: Ron Kaczor)
Ik voelde mezelf na afloop dan ook een hele kerel, omdat ik in de single maar liefst zes games had weten te halen. Dat waren er meer dan in de andere vier partijen samen. Lekker belangrijk.
Gelukkig waren ze aan de bar een stuk minder meedogenloos. Daar ging het wél gelijk op en werd het toch nog gezellig. Zo gezellig dat we de laatste bieren mee naar buiten moesten nemen, om het alarm te omzeilen. Leuke lui, maar laat ze lekker eredivisie gaan spelen.
Nee, de volgende keer dat/als ik inval, ga ik eerst m'n tegenstanders bekijken. En op hoogtestage. En een week geen sex.
En leren tennissen, ja.
woensdag
Het Top- en Dieptepunt van Kapitalisme
Nee joh, géld stinkt niet. Volgend jaar met zijn allen naar het Barclays World Tennis Tournament?
Naschrift: een akkoord op een bod is nog geen verkoop, hoor ik net. Ik geloof niet dat ik de uitleg wil horen.
The Last Resort
vrijdag
Il Sole Tramonte Sul Lago (2)
Het was onze eerste vakantie samen; de tijd dat ik nog invloed op haar had. Mijn bizarre idee om in een tentje aan de verkeerde kant van het meer te gaan staan, in plaats van in 'ons' privé-appartement met prachtig uitzicht, werd gewoon geaccepteerd.
Het Gardameer was geen liefde op het eerste gezicht - wat is het daar gruwelijk warm in augustus! Ik heb die vakantie voor het grootste deel met een handdoek in mijn nek gelopen, om Beverwijk-brandwonden te voorkomen. Als je mij toen verteld had dat ik nog twintig keer terug zou komen had ik je persoonlijk naar een inrichting gebracht!
Een paar jaar later zijn Maria en ik met mijn zus en zwager voor het eerst naar de flat in Bardolino gegaan. Niet wetend wat een avonturen we daar nog allemaal zouden beleven.
De foto (1989) is de eerste in een (ellen)lange reeks van zonsondergangen aan 'Het Meer'.
Inderdaad, il sole tramonte sul lago.
woensdag
Lachen met Media Markt (3)
zondag
FC Utreg - WII (II)
De beste man bij Utreg was weer eens Tom Caluwé; wat een in- en overzicht heeft die gast, samen met zijn snelheid, techniek en passeerbewegingen is hij altijd gevaarlijk. Voor het eerst die nieuwe Roemeen (Sammartean) aan het werk gezien. Die komt er ook wel. Voor Rick Kruijs en Pino ben ik bang dat ze het niet gaan redden. Van Kruijs valt me dat erg tegen; wat is die gozert - met alles! - ongelofelijk traag.
Best een leuke wedstrijd verder, meer niet. Ik kreeg het idee dat Willem II stiekem tóch nog wil degraderen.
vrijdag
Lachen met Media Markt (2) (Deze is écht leuk!)
Heer Dinges,
Alleen het team van Monthy Python was misschien in staat geweest een sketch te schrijven over de omruil'service' van Media Markt zoals ik die meemaak. Jullie zijn hilarisch.
Van iemand uit Utrecht (functie onbekend) kreeg ik middels onderstaand mailtje te horen dat alleen ongeopende verpakkingen geruild mogen worden. Die was nieuw, hoewel ik de ongeopende verpakking voor de grap in mijn eerste klacht had geopperd.
Een gesprek op jullie 'service'afdeling:
"Goedemiddag meneer, u wilt uw tv ruilen? Wat scheelt er aan?"
"De doos bevalt niet; heeft u geen groene?"
Ik dien hierbij een (nieuwe) klacht in over de Media Markt Utrecht om de volgende redenen:
- Het amateuristische gedrag van een aantal medewerkers. Enkele voorbeelden: Niemand weet wat de exacte omruilvoorwaarden zijn. Als ik mijn tv weer meeneem vanaf de serviceafdeling (weer ingepakt door medewerker) rolt de afstandsbediening er uit! De medewerker uit onderstaande mail weet zelfs te verkondigen dat een verpakking niet open geweest mag zijn! Te bizar voor woorden. Waarom de doos (alleen één handvat) beschadigd was, heb ik al zeker vier keer uitgelegd. Het was in ieder geval niet mijn schuld. Voor zo'n lachwekkend mailtje heeft hij bovendien 10 (tien!) dagen nodig!
- De chef verkoop weet mij te vertellen dat de omruilperiode geen testperiode is. Wat is het dan wel?
- De stuitende klantonvriendelijkheid van jullie serviceafdeling en van de Media Markt Utrecht in het algemeen.
- Het niet kunnen omruilen binnen de termijn in de originele verpakking, zonder dat daar een plausibele reden voor gegeven wordt.
Jullie reclameslogan is aan vervanging toe; volgens mij moet je hartstikke gek zijn om iets bij jullie te kopen.
Henk Bongers
Geachte heer Bongers,
Naar aanleiding van uw email van 28 maart jl. sturen wij u bij deze een reactie.
Hierbij willen wij u graag mededelen dat u als klant binnen de 14 dagen na aankoop recht heeft om een product te retourneren mits ongeopend in de originele staat.
Als u een product bij ons retourneert verwachten wij dan ook dat deze onbeschadigd, ongebruikt in de originele staat bij ons geretourneerd wordt zodat wij het product alsnog als nieuw kunnen verkopen.
Omdat de doos beschadigd is en omdat het product gebruikt is, kunnen wij daarom niet op uw verzoek ingaan om uw TV alsnog terug te nemen.
Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Dinges D.
Lachen met Media Markt (1) (vervolg MediaMarktLeed)
Sportief dat u uw excuses aanbiedt.
Dat elke vestiging verantwoordelijk is voor zijn retourbeleid is duidelijk, maat volgens mij ging mijn klacht verder dan dat.
Het mailtje dat ik uit Utrecht ontving maakt dat nog eens duidelijk.
Hierover later meer.
Henk Bongers
Geachte heer Bongers,
Mijn excuses dat ik dit niet direct heb gemeld aan u. Vaak nemen wij eerst contact op met de betreffende vestiging waarover de klacht gaat. Aangezien het hier een afwijzing betrof om een gekocht product binnen 14 dagen na aankoop terug te brengen/ om te ruilen.
Dit is de reden geweest, waarom ik u niet direct een antwoord heb gegeven. Elke Media Markt vestiging is een aparte BV, waarbij elke Media Markt vestiging een eigen Directeur heeft. Dit heeft als gevolg dat elke vestiging ook verantwoordelijk is voor zijn/haar retour beleid.
Uiteraard zijn er procedures opgesteld voor het algemene retour beleid van Media Markt. Dit zijn ook procedures/regels waaraan een consument zich behoort te houden om een product te retourneren/ruilen. De andere redenen hebben in geen geval te maken met het feit dat Media Markt niet van mondige klanten zou houden.
Wanneer Media Markt Utrecht een commerciële oplossing had kunnen treffen met u, hadden ze dit uiteraard gedaan. De verdere actie ligt nu bij Media Markt Utrecht en ik kan hierin verder niets voor u betekenen. De daadwerkelijke controle bij het retour nemen van een product vindt logischer wijs ook plaats op de service afdeling. Daar constateert men of een product wel of niet geruild kan worden.
Voor verdere vragen moet ik u toch verzoeken contact op te nemen met de service verantwoordelijke collega van Media Markt Utrecht.
Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
D. Dinges
donderdag
Il Sole Tramonte Sul Lago (1)
Uitzicht vanaf balkon (foto ©HenkBongers Photolab 2001)
Al járen maak ik (voormalige) vrienden en kennissen gek van jaloezie door ze te vertellen dat ik een week naar de flat in Bardolino ga. Bij voorkeur twee keer per jaar. Heerlijk is dat!
Helaas hebben mijn sadistische - om niet te zeggen sardonische - genoegens geen doorslaggevende rol mogen spelen in de besluitvorming over de verkoop en is er wéér een stukje Gardameer in Duitse handen terechtgekomen (Duitsers doen tegenwoordig zonder veldslagen aan gebiedsuitbreiding). Eeuwig zonde.
Een voorjaar zonder weekje Lago di Garda. Kan dat? En hoe moet dat dan? En wie gaat ons daarbij helpen? Krijgen wij psychische begeleiding?
Geen kelners meer die Duits terugpraten na jouw bestelling in vloeiend Italiaans, geen fietstochten meer in de bergen, geen overweldigende panorami, geen tochtjes naar Venetië, Verona of Milaan, geen zwoele avondwandelingen langs het meer.
Zelfs niet in het najaar.
De zon gaat onder aan het meer.
woensdag
MediaMarktleed (2)
Geachte heer Bongers,
Na contact met de directie van Media Markt Utrecht gehad te hebben, kan ik u niet verder helpen. Het niet kunnen omruilen van uw televisie is niet alleen gebaseerd op het stuk zijn van het handvat van de doos, maar ook vanwege andere redenen.
U heeft, zoals reeds aangegeven, ook een brief naar Media Markt Utrecht verstuurd met uw klacht. Hier had Media Markt Utrecht nog even niets mee gedaan, omdat u ook het hoofdkantoor van Media Markt benaderd had. Ik kan Media Markt Utrecht alsnog vragen u een terugkoppeling te geven op uw verstuurde brief.
Met vriendelijke groet,
D. Dinges
Media Markt Saturn Holding Nederland BV
Prins Alexanderplein 32-36 3067 GC Rotterdam
Daar had ik het volgende op te zeggen:
Heer Dinges (alsmede Dhr. E. Willemsen en Dhr. K. van Mourik)*,
Misschien was het handig geweest als u me meteen verteld had dat uw bemiddeling zou bestaan uit het afwachten van wat de Media Markt Utrecht zou besluiten/al besloten had over mijn klacht: geen omruiling. Dat had me vijf televisieloze dagen gescheeld en een enome berg ergenis.
Ik vind het onthutsend hoe zo'n groot bedrijf geen enkele moeite voor zijn klant doet nadat deze zijn geld heeft overgedragen.
"Het niet kunnen omruilen van uw televisie is niet alleen gebaseerd op het stuk zijn van het handvat van de doos, maar ook vanwege andere redenen." Niet voor niets worden deze redenen niet genoemd; Media Markt houdt niet van mondige klanten, die het vertikken om zich te laten schofferen en te piepelen door onbeschofte medewerkers. Dat zijn de andere "redenen"!
Bij deze deel ik u én de MM Utrecht mee dat ik het hier niet bij zal laten.
Tenzij u heel snel met excuses - dat is wel het allerminst dat ik verdiend heb - en een goede regeling komt, zal ik niet aarzelen andere instanties in te schakelen; ik sta namelijk in mijn recht!
Een zeer teleurgestelde voormalig klant,
Henk Bongers, Utrecht
* directie Utrecht